selamat datang

selamat datang
SALAM PERTEMUAN........Seperti yang diketahui umum, kini kita telah berada di era globalisasi yang begitu pesat berkembang. Banyak perubahan dan kejayaan yang dapat dilihat dari semasa ke semasa. Malaysia juga tidak ketinggalan untuk turut bersama mengikut arus permodenan ini. Negara kita tidak kurang hebatnya untuk brsaing dengan negara-negara lain. Banyak penyelidikkan dan pembanggunan telah dijalankan bagi merialisasikan matlamat jangka panjang negara kita iaitu Wawasan 2020. Kerajaan telah menjalankan banyak usaha bagi memastikan Malaysia akan terus maju dan berkembang. Malangnya, sebenarnya kita mempunyai masalah dalaman yang begitu membimbangkan. Jika ia dipandang remeh terhadap masalah ini, kita mungkin akan mempunyai kesukaran untuk mencapai matlamat kita. Masalah tersebut adalah masalah sosial yang kebanyakkannya membabitkan remaja negara. Generasi yang akan memimpin negara pada masa akan datang. Mereka jugalah yang akan menyambung usaha untuk memajukan negara kita. Jadi, masalah sosial harus dipandang serius oleh semua pihak. Justeru, kami dari kumpulan 33 bagi matapelajaran Bahasa Melayu Pengurusan telah memilih masalah sosial sebagai tema kepada blog yang ingin dicipta. Segulung jutaan terima kasih yang tak terhingga dari kami kepada pensyarah subjek ini iaitu Pn. Ainal Akmar kerana memberi peluang untuk kami menimba dan mematangkan fikiran serta mnencetuskan idea membina sebuah blog agar dapat menjadi titipan orang ramai agar lebih perihatin terhadap masalah yang melanda sekaligus bersama-sama dalam membendung gejalah yang kian menjadi kini.

Saturday, August 28, 2010

Ponteng



Dewasa ini gejala ponteng semakin menjadi-menjadi dikalangan para pelajartidak terkecuali pelajar sekolah rendah.Istilah ponteng merupakan salah laku dan melanggar peraturan sekolah.Seseorang pelajar boleh dianggap memonteng sekiranya tidak hadir ke sekolah tanpa sebab-sebab yang dibenarkan atau kegagalan pelajar menghadiri kelas di sekolah secara sengaja tanpa alasan yang munasabah.Sejak akhir-akhir ini,masalah ini didapati semakin serius.Pihak media juga sering menyiarkan berita tentang masalah ini sehingga pada masa ini pihak guru serta ibu bapa berasa sesuatu tindakan yang tegas perlu dilakukan segera sebelum gejala negatif ini sampai ke peringkat yang lebih kronik lagi.Menurut laporan yang pernah di keluarkan oleh kementerian pendidikan,peratus pelajar yang terbabit dengan gejala ponteng didapati semakin meningkat dari semasa ke semasa terutama bagi sekolah di kawasan bandar.Pada pandangan saya punca-punca sebenar masalah ini haruslah dikenal pasti dengan segera supaya langkah-langkah untuk mengatasi dapat di jalankan demi masa depan generasi pelajar kita pada masa hadapan.


PUNCA-PUNCA GEJALA PONTENG

1. Pengaruh rakan sebaya: kebanyakan remaja-remaja mudah terpengaruh dengan rakan sebaya kerana remaja-remaja mudah terikut-ikut dengan ajakan teman-teman mereka untuk melakukan sesuatu perkara yang tidak penting.

2. Kurang berminat terhadap pengajaran dan pelajaran di sekolah: keadan pelajar yang kurang berminat terhadap pengajaran dan pelajaran kerana kadang-kadang guru-guru terlalu garang dengan pelajarnya.Selain itu pelajar yang kurang berminat terhadap pelajaran itu di sebabkan terlalu bosan dengan apa yang mereka belajar dan ibu bapa juga terlalu memaksa anak-anak mereka untuk belajar.

3. Kurang kasih sayang daripada kedua ibu bapa dan kurang didikan agama: Ibu bapa yang kurang member perhatian kepada anak-anak mereka mendorong seseorang itu melakukan perkara di luar jangkaan mereka.Ibu bapa juga perlu memberkan didikan agama yang secukupnya kepada anak-anak kerana agama anak-anak tidak mungkin menjadi pelajar-pelajar yang bermasalah.

4. Melepak atau berkumpul di pusat membeli belah,pusat permainan video dan taman rekreasi: ibu bapa yang terlalu memberi kebebasan kepada anak-anak boleh nendorong anak-anak melakukan kegiatan yang kurang baik.



KESAN-KESAN


Sekiranya pihak-pihak yang bertanggungjawab tidak mengambil peduli dengan apa yang sedang berlaku sekarang,gejala ponteng mungkin akan menjadi semakin serius.Anak-anak akan mula melawan perintah ibu bapa mereka sendiri dan juga akan mula berani menyentuh barang larangan yang tidak sepatutnya mereka sentuh.Pelajar-pelajar ini akan mudah terjebak dengan gejala yang tidak berfaedah ini.Pelajar juga akan mula bertindak ganas dengan sesiapa sahaja jka keluarga mahupun guru-guru yang tidak mengambil tahu apa yang mereka buat ketika mereka berada di luar sekolah atau di luar rumah.


MENANGANI PELAJAR PONTENG

Kerajaan perlu memandang serius terhadap gejala ponteng sekolah kerana gejala ini semakin serius dikalangan pelajar-pelajar sekolah menengah mahupun sekolah rendah.Penguatkuasaan undang-undang oleh pihak berkuasa seperti polis perlu polis perlu menempatkan babarapa anggota polis bagi memantau kawasan tumpuan remaja bagi mengesan pelajar ponteng ,secara menyeluruh orang ramai di seru agar melaporkan kepada polis sekiranya terserempak dengan pelajar-pelajar yang ponteng sekolah.pelajar-pelajar yang didapati ponteng tertangkap akan dikenakan tindakan.
Paling penting ibu bapa seharusnya memainkan peranan bermula dari akar umbi bagi mencegah anak-anak mereka daripada ponteng sekolah.Ibu bapa seharusnya memerhati gerak-geri anak mereka dan memeriksa beg sekolah nak mereka sebagai bukti sama ada anak-anak mereka menghadiri sekolah atau tidak.Ibu bapa tidak seharusnya mempercayai anak-anak mereka kerana sikap terlalu memanjakan anak sudah tentunya bakal memakan diri sendiri.Kita semua juga perlu mengambil langkah-langkah pencegahan yang bersesuaan dengan tingkah laku pelajar-pelajar tersebut.Kita hendaklah mengadakan kelas khas kepada pelajar-pelajar ini supaya mereka semua dapat mengubah sikap mereka.

NOOR SYAZWANI BT ISMAIL
205030

No comments:

Post a Comment